1 Geef op basis van onderstaande bronnen twee argumenten waarom het voortbestaan van V&D goed is voor de Nederlandse economie.
2 Geef op basis van de bronnen een goede strategie om V&D weer succesvol te maken.
3 Zoek voor onderstaande drie begrippen op deze pagina een voorbeeld dat past bij het begrip.
- Exogene factor
- Positief extern effect
- Marktstructuur
Bron 1
Diepe kraters in de binnenstad
Als V&D dit keer echt kopje onder gaat, slaat dat in tientallen Nederlandse steden een krater in het toch al gehavende winkelhart. Niet alleen zijn de warenhuizen trekkers van kooppubliek naar de binnensteden, maar het zal ook niet meevallen om voor hun enorme winkeloppervlakten nieuwe huurders te vinden. Het risico is groot dat een faillissement van de warenhuisketen de prijzen van omliggend winkelvastgoed mee naar beneden trekt (Vrij naar fd.nl).
Bron 2
Bron 3
Ruim tien kandidaten voor V&D
Er zijn meer dan tien serieuze overnamekandidaten voor V&D. De partijen komen uit het binnen- en buitenland. De partijen zouden allen serieuze interesse hebben om of La Place of V&D of de twee samen over te nemen. (Vrij naar de NOS)
Bron 4
V&D moet voor luxe gaan
Grootaandeelhouder Richard Baker van warenhuis Hudson’s Bay uit Canada weet wat V&D moet doen: V&D moet voor luxe gaan. Stop met die net-niet rommel! In Canada werkt het, in Amerika werkt het.
(Vrij naar quotenet.nl)
Bron 5
V&D valt tussen wal en schip
V&D heeft te weinig luxe, maar is ook niet echt goedkoop. Voor echt goedkope spullen moet je bij bijvoorbeeld H&M, Action en Lidl zijn. Zij wisselen steeds een deel van hun assortiment, waardoor het spannend blijft voor consumenten. Deze winkels laten zien dat je best kan concurreren met de stijgende verkoop via internet (Vrij naar adformatie).