Welkom op de weblog van Praktische Economie, de methode Economie voor havo en vwo van uitgeverij Malmberg. Dit blog biedt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen. Twee keer per maand selecteert onze redacteur een actueel onderwerp voor u en voorziet deze van een set opdrachten die aansluiten bij de kennis en verschillende vaardigheden die daarbij aan bod komen. U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

maandag 16 maart 2015

Wie koopt de Apple Watch?

Foto: Apple
Apple lanceert binnenkort de Apple Watch. Jongeren zitten er niet op te wachten, zo blijkt uit bron 1. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de belangrijkste doelgroep bij dit product.

1
Lees bron 1. Hoe kan een bedrijf aan de hand van tweets de doelgroep van een product onderzoeken?
2
Gebruik bron 1 en bekijk de website van Iphoned. Geef twee aanwijzingen uit deze bronnen dat jongeren bij de marketing van de Apple Phone niet de belangrijkste doelgroep is.
3
Lees bron 2. Welke P's van de marketingmix bij de Apple Watch kun je uit deze bron halen?

Bron 1
Jongeren vinden Apple Watch maar niks
Het lijkt erop dat Apple met zijn eerste slimme horloge op een generatiekloof is gestuit. Jongeren blijken de Apple Watch namelijk helemaal niet zo spannend te vinden, terwijl mensen van boven de 35 het klokje wel zien zitten. Dat blijkt uit onderzoek van Fizziology.
Het bedrijf heeft meer dan 700.000 tweets gelezen die tijdens of vlak na de meest recente productpresentatie van het horloge werden verstuurd. Ook zijn een prijsdaling van mediabox Apple TV en de streaming videodienst van tv-zender HBO aangekondigd.
Jongeren tweetten veel vaker over de prijsdaling van de Apple TV en tv-zender HBO. Mensen boven de 35 tweetten juist vaak over de Apple Watch.
Conclusie: jongeren zitten niet te wachten op de hippe Apple Watch, vooral omdat de prijs (vanaf € 399) nogal hoog is.
(Vrij naar Telegraaf 13 maart 2014)

Bron 2
Breekt het slimme horloge eindelijk door dankzij Apple?
Het horloge waar het allemaal om te doen is: de Apple Smart Watch
Is het een horloge? Is het een portemonnee? Is het een stappenteller? Is het een muziekspeler? Is het een statement waarmee je de omgeving laat zien hip en trendy te zijn? Nee, het is de nieuwe Apple Watch.
Met een eigen smartwatch volgt Apple de concurrentie, die al lang en breed slimme horloges op de markt brengt.
Vast staat dat Apple bij de marketing en verkoop van het nieuwe apparaat meer dan ooit inspeelt op de beleving. Het concern haalde voor het ontwerp en de marketing diverse mensen binnen die eerder hun sporen hebben verdiend in de mode- en designwereld.
(Vrij naar fd.nl)