Welkom op de weblog van Praktische Economie, de methode Economie voor havo en vwo van uitgeverij Malmberg. Dit blog biedt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen. Twee keer per maand selecteert onze redacteur een actueel onderwerp voor u en voorziet deze van een set opdrachten die aansluiten bij de kennis en verschillende vaardigheden die daarbij aan bod komen. U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

Marktprijzen storten in (3hv- H2, hv | M3 - H2)

In de zomer van 2014 leidde de spanning tussen Europa en Rusland tot wederzijdse acties.
Rusland besloot tot een boycot van Europese groente en fruit.
De gevolgen lieten niet lang op zich wachten, de NOS berichtte: 'Gevolgen Russische boycot nu al waarneembaar op veiling'.
De supermarkten probeerden de telers te helpen met stuntprijzen. Niet alle telers waren er blij mee.


Aanbieders van groente en fruit bieden hun producten aan op een markt van volkomen concurrentie. Als de prijzen instorten zijn zij individueel niet in staat om de prijsval te stoppen.
Maar gelukkig helpt de EU een beetje. De EU koopt een deel van het voedsel op. Dit voedsel wordt vervolgens naar de voedselbank gebracht.
Sommige telers hebben zelf ook een oplossing bedacht......

"Telers omzeilen Russische boycot"
Nederlandse telers van groente en fruit omzeilen de Russische boycot door hun waren via Turkije naar Rusland te exporteren. De boycot van Moskou geldt niet voor Turkije, omdat dat land niet bij de Europese Unie hoort.
Exporteurs brengen de Nederlandse producten in blanco kistjes en dozen naar Turkije. Van daaruit worden ze, voorzien van de sticker 'Made in Turkey', naar Rusland getransporteerd.
(Vrij naar NOS.nl, oktober 2014)

Bekijk via de links in de tekst de video's.
1  Hieronder staan vier varianten van vraag en aanbod van Europese paprika's. Welke variant past bij de prijsdaling als gevolg van de Russische boycot?

2 Welk bezwaar hadden telers tegen de 'hulpactie' van de supermarkten?
3 Waarom brengt de EU opgekocht voedsel naar de voedselbank in plaats van de opgekochte voorraad op de markt te verkopen?
4 Wat is de invloed van de Europese export met het 'Made in Turkey' label op de marktprijs van groente en fruit in Europa?