Welkom op de weblog van Praktische Economie, de methode Economie voor havo en vwo van uitgeverij Malmberg. Dit blog biedt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen. Twee keer per maand selecteert onze redacteur een actueel onderwerp voor u en voorziet deze van een set opdrachten die aansluiten bij de kennis en verschillende vaardigheden die daarbij aan bod komen. U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

vrijdag 11 december 2015

Kerstmis in de reclame

Supermarkten draaien in de weken voor kerstmis op volle toeren. Daarbij proberen ze de vijf p's van de marketingmix (prijs, promotie, product, plaats en personeel) zo slim mogelijk in te zetten. De kerststol in de korting, opvallende reclames, extra luxe producten op een opvallende plaats in de winkel, extra personeel op de topdagen.
De p van promotie is van extra groot belang. Iedere supermarkt pakt uit met kleurrijke folders, een aantal ook met reclamefilmpjes op de televisie. Dit jaar is de reclame van de Duitse supermarktketen Edeka zeer spraakmakend. De reclame wordt in talkshows besproken, in kranten.
Lees bijvoorbeeld het volgende bericht...

Heftige kerstcommercial Edeka is Youtube-hit
Opnieuw heeft de Duitse supermarkt Edeka een hit op Youtube te pakken met haar nieuwste commercial.
Inmiddels is de 'Weihnachtsclip' al 4,5 miljoen keer bekeken in twee dagen en maakt het spotje veel emoties en zelfs discussies los. In het filmpje viert een oudere man keer op keer in zijn eentje kerst en is op zijn voicemail te horen dat zijn kinderen niet de tijd hebben om langs te komen voor de kerstdis.
(Vrij naar de levensmiddelenkrant)

Maar de oude man verzint een list.....
Meer verklappen we niet, kijk hieronder zelf hoe het verhaal afloopt.
Wat vind jij - een goede promotie in hun marketingmix of gaat Edeka nu te ver?
En: denk jij dat Edeka meer klanten trekt met deze reclame?